PostHeaderIcon TITÁN-technológia keretrendszer

TITÁN keretrendszer bemutatása

A közigazgatás területén kiemelkedően fontos szempont, hogy olyan rendszert használjuk, amelynek segítségével pontosan nyomon követhetjük az egyes hivatalok munkafolyamatainak minden állomását, ezekről megfelelő jelentéseket kapjunk, s mindeközben rendszerünk integráltan tudja kezelni feltételrendszereinket. A TITÁN egy olyan komplex szolgáltatás, amely egyesíti egy folyamatvezérlő rendszer és a hagyományos rendszerek minden előnyét, emellett nyílt forráskódú alapokra épülő fejlesztési környezetet is ad. A segítségével készült alkalmazások platform-függetlenül, kliens-szerver architektúrán alapulva webes felületen keresztül használhatóak. A TITÁN segítségével költséghatékonyan oldhatjuk meg a digitális folyamatvezérlésre épülő papírmentes irodát és használhatjuk a TITÁN modulokként megvalósított szakági alrendszereket.

 

Jogosultságkezelés

A rendszer több szintű jogosultságkezelési funkcióval van ellátva. Az első szintet a TITÁN rendszer szervezet szervere biztosítja, ahol strukturálisan rögzíthetőek az intézmények és a szervezeti egységek adatai. Az intézményekbe azon belül szervezeti egységekbe lehet felhasználókat rögzíteni, akik jogosultak lehetnek a modul használatára (az azonosítást követően). A második szint az adott modul funkciók használatának szabályozása (pl.: pénztárkezelés, utalványrendelet ellenjegyzése, utalványozása, stb.). A harmadik szint az adatok szintje, itt meghatározható, hogy mely felhasználók melyik más felhasználók által felvitt adatokhoz férhetnek hozzá. Ez a hozzáférés megadható intézmények és szervezeti egységek szintjén (pl. Részben önálló intézmények adatait egységesen láthatják a megfelelő jogkörrel rendelkező felhasználók), illetve felhasználói szinten is, amikor a felhasználónak arra adunk jogot, hogy egy másik felhasználó adatait láthassa. Ez akár egy intézményen, szervezeti egységen belül is paraméterezhető. A rendszerben a törzsadatokhoz minden intézmény hozzáfér, ám létezhetnek olyan adatok is, amelyek csak egy intézményhez köthetőek, ezeket az intézmény kijelölt jogkörrel rendelkező szakembere kezelheti (pl.: a számlatükör a rendszeren belül egységes, de az intézmény megadhatja a saját 7-es főkönyvi számla alábontását is).

 

Lekérdezések, paraméterezhetőség

A nyomtatványok sablonjai XML és OpenOffice formátumban vannak tárolva, tehát azok teljesen szabadon változtathatóak. A lekérdezési lehetőségek szerteágazóak. A különböző riportok szabadon paraméterezhetőek, minden lekérdezés esetében megadhatóak különböző feltételrendszerek (szűrések, sorba rendezési kritériumok, oszlop láthatóság és sorrend). A program biztosítja az ún. paraméteres lekérdezési lehetőséget, amellyel a felhasználó gyakorlatilag tetszőleges lekérdezést megvalósíthat.

 

Visszakövethetőség

Az adatok változását a rendszer mező szinten naplózza, melynek két jelentősége is van: először is az adatok visszakövethetőek, tehát bármikor bármilyen adatállapot visszatekinthető, visszakereshető, és szükség esetén vissza is állítható, másodszor pedig folyamatos monitorozást tesz lehetővé, ugyanis a rendszer minden esetben a változtatás időpontját, az eredeti és a változtatott adatot, valamint a felhasználót is rögzíti, így az esetleges felelősségek mindig egyértelműen meghatározhatóak.

 

Adat export

A rendszerben szereplő listák mindegyike táblázatos formában (OpenOffice, MS Office, txt, xml, html, pdf) kinyerhető és az adott alkalmazásban tovább módosítható. Lehetőség van OpenOffice használata esetén makró sablont felvenni, mely az adott listához hozzárendelhető. Ez azt jelenti, hogy a lista minden megnyitásakor automatikus formázásra és grafikon készítésére nyílik lehetőség (melyhez felhasználói beavatkozás nem szükséges). Ezek a beállítások felhasználónként hozzárendelhetőek az adott táblázathoz, így felhasználónként más –más kinézetet adhat az elkészült dokumentumnak. Az így keletkezett dokumentum a rendszer más felhasználójának e-mail-ben könnyen elküldhető.

 

Rendszer szintű integrációs lehetőségek

A rendszer architektúrájából következik, hogy tetszőleges környezetbe integrálható, a benne készült alkalmazások pedig szabványos interface-eken, kódolt csatornán, hálózati kapcsolaton keresztül SOAP XML (webservice) formátumban képesek külső alkalmazásoknak, külső portálnak interface-eket nyújtani.

 

Egyszerű kezelhetőség, honosítottság

A rendszer minden tekintetben magyar nyelvű (magyar felület, dokumentáció, hiba üzenetek), követi a hazai konvenciókat, igazodik a hazai jogszabályokhoz, helyesen kezeli a magyar ékezetes betűket. A felhasználói felületek a TITÁN rendszer által szolgáltatott egységes felületek, egységes kezelési technikákkal, a felhasználók oktatása így hatékonyan megoldható. A törzsállományban szabadszavas, és kód alapján történő keresésre egyaránt van mód. A rendszer minden funkciója gyorsbillentyű használatára biztosít lehetőséget (minden gomb, és a fontosabb beviteli mező is el vannak látva gyorsbillentyűvel). A felhasználók egy sokszor használt lekérdezést felparaméterezve elmenthetnek maguknak, és később bármikor újra lefuttathatják azt.

 

Hardver- és szoftver követelmények

A TITÁN rendszer futtatásához szükséges szerveroldali szoftverkörnyezet nyílt forráskódú rendszereken alapul, ami azt jelenti, hogy a rendszer működéséhez nem szükséges más, harmadik gyártónak a licencdíjas terméke. Így a rendszer bevezetése és üzemeltetése gazdaságos, nem kötődik felhasználói licencszámhoz, így hosszú távon is megfelelő alternatívát nyújthat, jól tervezhető üzemeltetési költséget biztosítva a hivatal számára.

A szerveroldali architektúra bevált alapja a Linux operációs rendszer, erre építve Apache webszerverrel, PHP és JAVA alapú alkalmazások futtatására alkalmas környezettel és PostgreSQL 8.2 vagy annál újabb adatbázis kezelő szerverrel. A szerver komponensek mindegyike több operációs rendszer alatt is futhat (windows, unix-ok), ezért igény esetén más platformra is átültethető, bár a linux eddigi tapasztalatok alapján robosztus és gyors, megbízható platformot biztosít a rendszereknek.

 

Szoftver követelmények

Szerveroldal

A rendszer technológiai alapjait a TITÁN alaprendszer biztosítja, ennek alapvető komponensei, és ezek lehetséges szerver oldali platformjai a következők:

 

Komponens megnevezése

Lehetséges platform

Apache

Linux (unix variánsok),Windows

TITÁN CORE (PHP)

Linux (unix variánsok),Windows

WFME(JAVA)

Linux (unix variánsok),Windows

DRS(JAVA)

Linux (unix variánsok),Windows

PostgreSQL

Linux (unix variánsok),Windows

Kliens oldal

Kliens oldalon a rendszer használatához a következő szoftver elemek szükségesek:

•        Böngészőprogram (IE, Firefox)

•        A JAVA-s megoldások futtatásához szükséges JAVA runtime

•        A nyomtatásokhoz PDF olvasó (Acrobat Reader)

•        A sablonok szerkesztéséhez és a táblázatok exportálásához OpenOffice vagy MS Office

Amelyek a következő kliens platformokon tudnak működni:

Komponens megnevezése

Lehetséges platform

Böngésző,Internet Explorer

Windows

Java runtime

Linux (unix variánsok),Windows

Böngésző,Mozilla Firefox

Linux (unix variánsok),Windows

PDF olvasó Acroreader

Linux (unix variánsok),Windows

MS Office

Windows

Open Office

Linux (unix variánsok),Windows

VPN kliens Open vpn

Linux (unix variánsok),Windows XP

Kliensoldali hardver követelmény

 

Tekintettel arra, hogy a klienseknek csupán egy böngészőprogramot kell futtatni, ezért egy kisebb hardverrel rendelkező számítógép is képes az alkalmazások futtatására.

Minimális követelmény:

•        Intel PII 600 MHz (vagy azzal egyenértékű) processzor, 128 MB RAM, 100 MB szabad lemezterület, hálózati kártya

Ajánlott konfiguráció:

•        Intel P4 1000 MHz (vagy azzal egyenértékű) processzor, 512 MB RAM, 100 MB szabad lemezterület, hálózati kártya.

Bemutató